راهنمای ساخت برند برای فریلنسرها
آیا تا به حال چیزی از برند فریلنسری بودن شنیده یا با مفهوم ساخت برند از فریلنسر بودن آشنا هستید؟ به ذهنتان خطور کرده است که شغل فریلنسری خود را تبدیل به یک برند کنید؟
این روزها شاید بیش از هر زمان دیگری واژه فریلنسری را شنیده و با مفهوم آن کم و بیش آشنا باشید. فریلنسر بودن یکی از محبوبترین شغلها در دنیای امروز است. شغلی که فارغ از زمان و مکان بتوانید در هر جایی که دوست دارید کار کنید و تقریبا بتوانید هر مکانی را تبدیل به محل کار خود کنید. اما زمانی که صحبت از ساخت برند از فریلنسر بودن به میان میآید، اولین تصویری که به ذهن هر کس خطور میکند شرکتی با یک نام و چند کارمند در محل مشخصی خواهد بود. با این حال ساخت برند مفهومی گستردهتر از چیزی است که به ذهن میرسد. هر کس با هر شغل و حرفهای که داشته باشد میتواند تبدیل به یک برند شود. شاید تصور کنید که مفهوم فریلنسر بودن و ساخت برند از این شغل با یکدیگر همخوانی نداشته باشد اما چینین نیست و یک فریلنسر هم میتواند شغل خود را تبدیل به برند کند.
ساخت برند از فریلنسر بودن ، مفهوم بسیار حساس و مهمی است که ارتباط بسیار زیادی با زمینه فعالیت شما به عنوان یک فریلنسر دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه چیزی بیش از ۴۱ درصد از فریلنسرها دلیل علاقه به شغل خود را استقلال و خویش کارفرمایی و امنیتی که این شغل از لحاظ روحی برایشان تامین میکند را عنوان کردهاند. بنابراین اگر شما هم به عنوان یک فریلنسر به شغل خود عشق میورزید و دلایل خاص خود را دارید و به فکر گسترش و موفقیت بیشتر هستید برای یک چالش بزرگ و ساخت برند از فریلنسر بودن آماده شوید.
در این مطلب از وبلاگ پارس فریلنسر سه نکته مهم و موثر در ساخت برند از فریلنسر بودن را عنوان خواهیم کرد که میتوانید آینده و موفقیت شما را دگرگون کند.
۱. برند شما، شخصیت شما است!
به عنوان یک فریلنسر شما معرف برند خودتان هستید. بنابراین شخصیت نقش مهم و حیاتی در ساخت برند از فریلنسر بودن دارد. چیزی که باعث تمایز و تفاوت شما با سایرین را میسازد، شخصیتتان است. پس اگر فکر ساخت برند از فریلنسر بودن را دارید باید بدانید که در حال ساخت برندی شخصی هستید که بیان گر شخصیت شما خواهد بود.
ساخت برند از فریلنسر بودن ارتباط بسیار نزدیکی با شخصیت شما دارد. همانطور که میدانید هرکس شخصیت یکتای مخصوص به خودش را دارد، بنابراین اولین قدم برای تبدیل کردن شغل فریلنسری خود به یک برند، شناخت دقیق شخصیت خودتان است. برای چنین کاری بهتر است ابتدا شناخت دقیقی از خود داشته باشید و ویژگیهای شخصیتی بارزی که دارید را مشخص کنید، نکات مثبت و منفی خود را تجزیه و تحلیل کنید. به بخشهایی از شخصیت خود که میتواند در توسعه و معرفی بهتر برند شما کمک کنند، دقت بیشتری داشته باشید و ببینید کدام ویژگی شما است که باعث میشود برندی متمایز، چشم گیر و یکتا داشته باشید.
یکی از بهترین راهها برای تجزیه و تحلیل شخصیتی که برند شما خواهد داشت پیدا کردن نقشه ذهنیتان است. با سازماندهی ویژگیهای خود شروع کرده و تعریفی که میخواهید برندتان داشته باشد را مشخص کنید. تهیه یک نقشه ذهنی کمک میکند که بر اساس ساختار یک راهنمای صیح داشته باشید و بدانید از کجا باید شروع کرد. نقشه ذهنی کمک میکند که هر چیزی را باتوانید به سادگی مطرح کنید. علاوه بر این درست کردن نشقه ذهنی میتواند به برنامه ریزی دقیق تر نیز کمک کرده و بتوانید گامهای لازم تا رسیدن به یک هدف را بررسی کنید.
تهیه نقشه ذهنی باعث میشود که مسائل بزرگ را به گامهای کوچک تقسیم بندی کرده و بدانید باید از کجا شروع کنید. تقریبا در هر مسئلهای از سادهترین تا بزرگترین مشکلات، نقشه ذهنی میتواند کمک بزرگی به شما کند. استفاده از رنگهای مختلف و درست کردن نقشه ذهنی با استفاده از اینفوگرافی میتواند کمک بسیار بزرگی در ساخت برند از فریلسنر بودن و سایر مواردی که نیاز به این مورد دارید باشد.
از جمله ابزارها و سایتهای آنلاینی که میتوانید برای تهیه نقشه ذهنی از آنها کمک بگیرید را در این جا به شما معرفی میکنیم :
Mindmup : در این وب سایت شما میتوانید به صورت آنلاین و رایگان از ابزارهای گرافیکی و نمونههای آماده برای ساخت نقشه ذهنی خود استفاده کنید. نمونههای مختلفی نیز وجود دارد که با الهام از آنها به راحتی میتوانید نقشه مورد نظر خود را بکشید.
Canva : یکی از محبوبترین و کاملترین وب سایتهای آنلاین برای طراحی نقشه ذهنی است که امکانات مختلفی از جمله ساخت اینفوگرافی رایگان، ساخت بنر گرافیکی و بسیاری دیگر از موارد را در دسترس کاربران قرار میدهد. این وب سایت از گرافیک بسیار جذابی برخوردار است و با مراجعه به نمونههای از پیش اماده به راحتی میتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را در آنها وارد کرده و به سلیقه خود نقشه ذهنی را ویرایش کنید.
Coggle : یکی از متنوعترین وب سایتها در زمینه ساخت نقشه ذهنی است که میتوانید از نمونههای رایگان موجود درآن استفاده کنید. در این وب سایت شما پیش از خرید اشتراک امکان استفاده از دوره آزمایشی به صورت رایگان وجود دارد، بنابراین به راحتی میتوانید امکانات مختلف این وب سایت و ابزار آنلاین را امتحان کنید.
۲. لوگو و نام تجاری خود را بسازید!
بخش بسیار بزرگ و مهمی در ساخت برند از فریلنسر بودن حضور آنلاین شما است. همانطور که میدانید فریلنسری انجام آنلاین کارها، بنابراین بسیار اهمیت دارد که همیشه در فضای مجازی و محیطهای کاری فریلنسری حضور داشته باشید. اما در میان این همه فریلنسر حاضر در زمینه شغلی مشابه با شما چه چیزی باعث میشود که متمایز و منحصر به فرد شوید و نسبت به سایرین بیشتر به چشم بیاید؟
گام دوم در ساخت برند از فریلنسر بودن، تهیه یک لوگو و نام تجاری منحصر به فرد است. داشتن لوگویی که معرف کار شما باشد باعث میشود که مخاطب در نگاه اول متوجه کار شما شود و بداند که هدف شما از برندی که دارید چیست. کافی است نگاهی به لوگوی برندهای مشهور بیاندازید که در عین سادگی و تنها با یک نگاه مفهوم خود از محصول یا خدماتشان را به مخاطب میرسانند. برای طراحی لوگو به هویت برند، شخصیت خود، ارزش و خدماتی که در نظر دارید فکر کنید. اصلا لازم نیست که خیلی سخت و پیچیده فکر کنید گاهی سادهترین لوگوها بهترین منظور را به مخاطب القا میکنند. برای مثال اگر فرلنسری هستید که در زمینه تولید محتوا فعالیت میکند و قصد دارید که تبدیل به یک برند شوید و وب سایت خاص خود را داشته باشید میتوانید در طراحی لوگو از یک قلم یا طرحی از نوشتن استفاده کنید. لازم است به این نکته دقت کنید که لوگوی شما تکراری نباشد، اضافه کردن ویژگیهایی که دوست دارید میتواند در متمایز کردن لوگوی شما موثر باشد.
ابزارها و وب سایتهای آنلاین بسیار زیادی مانند Free Logo Design، Looka و Canva وجود دارد که به صورت رایگان میتوانید لوگوی خود را در آنها طراحی کرده یا از نمونههای دیگر الهام بگیرید. مهمترین نکتهای که در طراحی لوگو باید به آن دقت کنید، خدمات و محصولی است که ارائه میدهید. لوگو باید ساده باشد و در همان نگاه اول مخاطب را به سوی خود جذب کند و معنا و مفهوم کسب وکارتان را القا کند. این لوگو معرف برند شما خواهد بود.
در صورتی که در طراحی لوگو مشکل دارید میتوانید از فریلنسرهای متبحری که در سایت پارس فریلنسر هستند کمک بخواهید و کار طراحی را به آنها بسپارید.
در حالیکه لوگوی شما جنبه تصویری و معرفی کسب و کارتان در یک نگاه به مخاطب را دارد، نام تجاری که برای برند خود انتخاب میکنید به مخاطب میگوید که شما چه کسی هستید و چه کاری میتوانید انجام دهید. پیش از انتخاب نام تجاری خود باید به مواردی دقت کرده و آنها را آماده کنید:
بیوگرافی از خود تهیه کنید : یک بیوگرافی جذاب ساده که مخاطب نشان دهید شما چه کسی هستید، تحصیلات و تواناییهایتان در چیست آماده کنید. سعی کنید از گزافه گویی پرهیز کنید و مواردی که بزرگ نمایی و غیر واقعی است را در بیوگرافی خود عنوان نکنید زثیرا مخاطب به راحتی دروغ را تشخیص میدهد.
در صورتی که برند خود را در وب سایتهایی مانند فیس بوک یا لینکدین تبلیغ میکنید و حساب کاربری تجاری دارید، بیوگرافی خود را کوتاه، ساده و تاثیر گذار انتخاب کنید. اکثر افراد در شبکههای اجتماعی علاقهای به خواندن مطالب بلند و طولانی ندارند.
بیوگرافی برند فریلسنری خود را به صورت مداوم بروزرسانی کنید. هرچه تجربه بیشتری در این زمینه پیدا کرده و مشتریان بیشتری جذب کنید، نشان دهنده اعتبار و ارزش برند شما خواهد بود و اجازه میدهد در شبکههای اجتماعی بیشتر شناخته شوید.
در صورتی که وب سایت شخصی برای برندتان دارید، میتوانید در قسمت « درباره ما» بیوگرافی کاملی از خود و خدماتتان بنویسید.
۳. محل کارتان را با دقت انتخاب کنید!
زمانی که قصد ساخت برند از فریلنسر بودن را دارید، فضای کاری و محلی که در آن با مشتریان رو به رو میشوید نیز بسیار اهمیت دارد. هرچند که اغلب فریلنسرها با وجود داشتن برند خاص خود بازهم بیشتر مشتریان خود را به صورت آنلاین جذب میکنند اما بازهم در این میان کسانی هستند که با مشتریان و مخاطبان خود به صورت حضوری رو در رو میشوند و قرار ملاقت میگذارند. میتوانید از پلتفرمهای آنلاینی مانند پارس فریلنسر برای جذب مشتری استفاده کنید یا در کافه و رستوران با مشتریان حضوری خود قرار ملاقت تنظیم کنید. اما نکتهای که شما را حرفهای تر نشان میدهد، برگزاری قرار ملاقات کاری در محیطی رسمی و جذاب است.
ممکن است برند فریلنسری شما یک استارتاپ باشد که دفتری جذاب و صمیمی دارد، این دفتر و محل کار با ادارت خشک و رسمی و محیطهای معمول متفاوت است، زیرا خودتان فریلنسر هستید و یکی از دلایلی که فریلنسر شدید فرار از همین محیطهای یکنواخت و خسته کننده بوده است علاوه بر این افرادی که بریا شما نیز کار میکنند، فریلنسرهایی هستند که تصمیم دارند رشد کنند و محیط شرکت شما را به دلیل یکنواخت نبودن و عدم وجود قوانین صفت و سخت اداری انتخاب کردهاند.
برگزاری قرار ملاقات در محیطی که به خوبی بیان کننده کسب و کارتان است به مشتری نشان میدهد که شما در کارتان حرفهای هستید. پیدا کردن محیط کاری شاید سادهتر از آن باشد که فکرش را کنید.
اگر در ابتدای راه هستید، میتوانید بخشی از خانه را تبدیل به محل کار کنید یا محلی را به صورت موقت اجاره کنید. در خارج از ایران وب سایتهای آنلاینی وجود دارد که محیطهای کاری را به صورت موقت به افراد اجاره میدهند از جمله :
Flatfy : این وب سایت محیطهای کاری متنوعی را در نزدیکی محلی که در نظر دارید برای اجاره به شما پیشنهاد میدهد و میتوانید با مالک به صورت آنلاین درباره اجاره و مدت زمان مورد نیازتان مذاکره کنید.
ShareDesk : یکی از محبوبترین وب سایتها که تعداد بسیار زیادی محیط کاری برای اجاره در دسترس افراد قرار داده ShareDesk است. بیش از 5000 محیط کاری قابل اجاره با قیمتهای مناسب در این وب سایت وجود دارد و خدمات آنها در بیش از ۷۰ کشور دنیا ارائه میشود.
داتشن یک محیط کاری قدم بزرگی در ساخت برند از فریلنسر بودن است. در کنار همه اینها شما میتوانید لوگوی خود را در محل کارتان نصب کنید و به همه نشان دهید که یک فریلنسر هم میتواند تبدیل به برند شود.
وقت عمل است!
ساخت برند از فریلنسر بودن رویایی قابل دسترسی است اگر با برنامه ریزی و تفکر کافی صورت بگیرد. موفقیت یک برند بسته به تلاش و عدم قبول شکست دارد. یک برند فریلنسری موفق در ابتدا نیاز به یک فریلنسر موفق دارد. پیش از تصمیم به ساخت برند خود بهتر است اصول فریلنسر موفق بودن را بدانید و به آنها پایبند باشید.
ساخت برند از فریلنسر بودن ، مجموعهای اعمال پیچیده و مرتبط بهم است که لازم است گام به گام با برنامه ریزی طی شود تا بتوانید برند خود را به موفقیت برسانید. تنها نکتهای که لازم است توجه کنید این است که یک برند خوب تا زمانی که بر اساس ارزشهای صحیح به کار خود ادامه دهد موفق خواهد بود. بنابراین به عنوان یک فریلنسر همیشه به این نکته دقت داشته باشید که نقشه ذهنی شما برای ساخت برندتان بر اساس ارزشهای شخصیتی شما باشد.