آموزش تبلیغ در اینستاگرام برای کسب و کارها/ بخش اول
اینستاگرام یک منبع اینترنتی غنی از عکسها و ویدئوها و استوریهای افراد از زندگی روزمرهشان است. در کنار کاربردهای سرگرمی و تفریح و وقتگذرانی، بسیاری از افراد برای دریافت اطلاعات مختلف دربارۀ محصمولات خاص و تولیدکنندگان آن و حتی خرید از آن استفاده میکنند. در واقع اپلیکیشنی که در ابتدا از آن صرفاً برای اشتراک گذاری سلفیها و تصاویر مربوط به سبک زندگی استفاده میشد، بهسرعت برای کسبوکارها و حتی افرادی با فالوئرهای زیاد و فعال (اینفلوئنسرها) به منبع اصلی درآمدزایی تبدیل شد. به همین دلیل هم هست که امروزه کسب و کارهای زیادی به تبلیغ در اینستاگرام تمایل دارند.
زمانی که این پلتفرم به عنوان ابزاری برای کسبوکارها ظاهر شد، ویژگیهای جدیدی مانند خرید اینستاگرام و پستهای تقویتشده آن را به یک ابزار ضروری برای هر برند تبدیل کرد. در سال 2021، در سراسر جهان، هر کاربر به طور متوسط در هر ماه 11.2 ساعت را در اینستاگرام سپری میکند که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و میخواهید از شیوههای تبلیغ در اینستاگرام استفاده کنید، مطالعۀ این مقاله برایتان بسیار کاربردی و آموزنده خواهد بود.
آشنایی اولیه با اینستاگرام و فضای کاربری آن
اینستاگرام سه نوع حساب کاربری دارد: شخصی، سازنده و تجاری. اگر شرکت شما محصولات یا خدماتی را میفروشد، باید یک حساب تجاری برای دسترسی به گزارشهای پیشرفته، تبلیغات و سایر ویژگیهای تجاری داشته باشید. داشتن پروفایل بهینه شده اولین گام برای تبلیغ در اینستاگرام برای کسب و کارهاست.
فیس بوک (متا) مالک اینستاگرام است. بنابراین اکنون میتوانید تجزیه و تحلیل آماری هر دو پلتفرم رسانههای اجتماعی را در Meta Business Manager پیگیری و تحلیل کنید. همچنین برای اجرای تبلیغات در اینستاگرام باید از Meta Business Manager استفاده کنید. بیش از 90 درصد از افراد در اینستاگرام یک کسب و کار را دنبال میکنند. همین مسئله نیز این پلتفرم را به ابزاری عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف شما تبدیل میکند.
اصول ابتدایی ساخت پروفایل در اینستاگرام
اگر جزو کاربران جدید اینستاگرام هستید و میخواهید اصول ساخت یک حساب کاربری در آن را بدانید، باید به این موارد توجه کنید:
عکس پروفایل
اکثر کسب و کارها لوگوی خود را بهعنوان عکس پروفایل خود انتخاب میکنند تا از این طریق به شناسایی برند کمک کنند. همچنین میتوانید عکسی از محبوبترین محصول خود را نیز روی پروفایل قرار دهید. ممکن است مجبور شوید تصویر خود را ویرایش کنید تا مطمئن شوید هنگام برش دادن روی پروفایل خوب و کامل به نظر میرسد. از آنجایی که تصاویر پروفایل دایرهای هستند، بهترین برش و ادیت برای عکسهای آن نسبت 1:1 است.
نام
نام اکانت شما باید نام کسبوکارتان باشد، اما برخی از شرکتها نیز تصمیم میگیرند در کنار نام خود از ایموجیهایی که نشاندهندۀ شخصیت بردنشان است نیز استفاده کنند. شما میتوانید با افزودن کلمۀ کلیدی اصلی خود پس از نام یا نام کاربری سابقتان، به افزایش قابلیت جستجو کمک کنید؛ کلماتی مثل: رستوران، سالن یا لباس و… .
نام کاربری
نامهای کاربری باید یا نام کامل کسبوکار شما و یا نوع کوتاهشدۀ آن باشد که بهراحتی قابل یادآوری و برچسبگذاری باشد.
سایت اینترنتی
شما میتوانید در پروفایل خود یک لینک قرار دهید یا از ابزاری مانند Tap.bio یا Linktree استفاده کنید که لینک بیو شما را به یک صفحه فرود با لینکهای قابل کلیک تبدیل میکند. وقتی شخصی روی لینک شما کلیک کند، به صفحهای درون برنامه هدایت خواهد شد که در آن میتواند روی پیوند اضافه شده به هر پستی کلیک کند. این کار برای خرید از سایت یا تبلیغ مطالب وبلاگ آن بسیار مفید است.
بیشتر بخوانید: سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای خانگی |
بیوگرافی
اینستاگرام به کسب و کارها در بخش بیو یک فضای 150 کاراکتری اختصاص داده تا توصیف کنند که چه کسانی هستند و چه میکنند. این بخش باید شامل کلمه یا کلمات کلیدی اصلی کسب و کار شما باشد و به مخاطب هدفتان ایدۀ روشنی از چیستی کسب و کارتان بدهد. بیو اولین فرصت برای نشان دادن بخشی از شخصیت یک بیزینس است، شما میتوانید برای کلمات کلیدی قابل جستجوی خود چند هشتگ نیز اضافه کنید. یک بیوگرافی تجاری همچنین میتواند یک تماس برای اقدام (CTA) نیز داشته باشد، چه برای خرید محصولات و چه برای تبلیغ محتوای مشتری با یک هشتگ برند تجاری.
اطلاعات تکمیلی برای ساخت یک اکانت تجاری در اینستاگرام
برای داشتن یک صفحۀ حرفهای برای کسب و کارتان در اینستاگرام، این نکات را هم حتماً رعایت کنید:
صفحه
صفحۀ فیسبوک کسب و کار خود را به صفحه اینستاگرام آن متصل کنید تا نظارت بر تجزیه و تحلیل و ارسال پست در هر دو پلتفرم آسانتر شود.
دسته بندی
دستهای را انتخاب کنید که به بهترین شکل کسب و کار شما را توصیف میکند. دسته بندی صحیح به الگوریتمهای اینستاگرام کمک میکند تا براساس حسابهای دیگری مانند حساب شما که آنها دنبال میکنند و همچنین علایق مخاطبان، صفحۀ شما را به چه کسانی نشان دهد تا بیشترین بازخورد را از تبلیغ در اینستاگرام بگیرید.
بیشتر بخوانید: رشد فروشگاه اینترنتی شما با 10 تکنیک مؤثر و جادویی |
گزینههای تماس
علاوه بر نظر دادن و ارسال پیامهای مستقیم برای ارتباط مشتریان با کسب و کار، میتوانید ایمیل، شماره تلفن و آدرس خود را نیز اضافه کنید.
دکمههای اکشن
دنبالکنندگان میتوانند غذا سفارش دهند، خدمات رزرو کنند و فرمهای سرنخ را با دکمههای اقدام از پیش تعیینشده پر کنند. ( البته این گزینهها ممکن است در مورد کسبوکار شما صدق نکند)
نمایش پروفایل
کسبوکارها میتوانند انتخاب کنند که برچسب دسته یا اطلاعات تماس آنها در پروفایلشان قابل مشاهده باشد یا خیر.
ایجاد آواتار
بهعنوان یک سرگرمی اضافی، میتوانید یک آواتار برای کسب و کار خود ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: برترین ابزارهای سوشال مدیا برای مشاغل در سال 2022/ بخش اول |
هایلات استوریها
همان طور که میدانید، همۀ استوریها بعد از 24 ساعت حذف میشوند. اما اگر یک استوری عالی ایجاد کرده و میخواهید آن را برای همیشه در صفحۀ اصلی خود نگه دارید، میتوانید از امکان هایلات استوریها استفاده کنید. هر هایلایت میتواند تا 100 استوری را شامل شود. همچنین شما میتوانید برای هر هایلایت نام و کاور جداگانه انتخاب کنید. در این صورت افرادی که از پروفایل شما بازدید میکنند میتوانند روی هایلایتها کلیک کرده واستوریهای قدیمیتری را که ذخیره کردهاید ببینند.
خرید از اینستاگرام
شرکتهای محصول محور که به دنبال تبلیغ کسبوکار کوچک خود هستند، میتوانند از خرید اینستاگرام برای فروش مستقیم از طریق پلتفرم به مصرفکنندگان استفاده کنند. خرید اینستاگرام به کسبوکارها اجازه میدهد فروشگاهی با صفحات کامل جزئیات محصول ایجاد کنند و حتی مجموعههای محصولات را مدیریت کنند. پس از اتصال به خرید اینستاگرام، میتوانید محصولات خود را در تبلیغات اینستاگرام، پستها و استوریها تگ کنید.
برای تبلیغ در اینستاگرام ، یک تصویر ثابت از برند ایجاد کنید.
بخشی از تبلیغ یک کسب و کار کوچک در اینستاگرام، ایجاد محتوایی است که با تصویر برند سازگار باشد. بین وبسایت، ویترین فروشگاه و پلتفرمهای اجتماعی مختلف خود، باید یک موضوع کلی برای استراتژی بازاریابی اینترنتیتان داشته باشید. نام تجاری شما شامل کلماتی است که برای توسعۀ لحن و صدای برندتان استفاده میکنید که با فونتها، گرافیکها و انواع تصاویر همراه شده است.
بیشتر بخوانید: چگونه با کپشن نویسی اینگیجمنت بیشتری در اینستاگرام بگیریم؟ |
وقتی شخصی در صفحۀ اینستاگرام کسب و کار شما اسکرول میکند، باید تجربهای منسجم، از رنگهای استفاده شده در پستهای شما گرفته تا زبان استفاده شده در کپشنها داشته باشد. تصمیم بگیرید که آیا همۀ پستهای شما قرار است در طرح رنگ، افراد یا محصولات یکسان باشند یا تنوع خواهند داشت. چه محتوایی را قرار است در پستها و چه محتوایی را در استوریها منتشر کنید. این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که هر چیزی در اینستاگرام پست میکنید برند شما را می سازد و بخشی از تجربۀ مشتری در ارتباط با شما خواهد بود.
اهداف واضح و قابل دستیابی تعیین کنید.
همان طور که استراتژی بازاریابی خود را به منظور تبلیغ در اینستاگرام ایجاد میکنید، اهداف واضح، قابل دستیابی و قابل اندازهگیری هم تعریف کنید. این کار به شما کمک میکند بفهمید که چه نوع محتوایی را میخواهید پست کنید و چگونه موفقیت آن را خواهید سنجید. KPI رسانههای اجتماعی ممکن است شامل افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک یا بهبود تجربه کاربر باشد.
بیشتر بخوانید: دلایل کم بودن میزان مشارکت در پستهای اینستاگرام |
ایجاد آگاهی از برند
اگر هدف شما ایجاد آگاهی از برند است، پس میخواهید محتوای شما تا حد امکان به دست افراد بیشتری برسد. آگاهی از برند میزان آشنایی افراد با کسب و کار و محصولات یا خدمات شماست. شما میخواهید مردم بتوانند شما را از رقبایتان متمایز کنند و بدانند چه چیزی باعث بهتر شدن برند شما میشود.
معیارهای هدف برای شناخت برند و آگاهی از آن عبارتند از:
برداشت در هر پست فیسبوک
برداشتها را با تعداد دفعاتی که کاربران یک تبلیغ را دیدهاند اندازه میگیرند. فیسبوک براساس تعداد افرادی که حداقل یک بار کمپین شما را میبینند، این عدد را اندازهگیری میکند. برخلاف برداشتها، رسیدن به همان فرد فقط یک بار محاسبه میشود.
فالوورها
فیسبوک تعداد فالوورهای شما را از اجرای یک تبلیغ اندازهگیری میکند. اگر کاربران روی تبلیغ شما کلیک کرده و سپس صفحۀ شما را دنبال کردند، بهعنوان یک فالوور جدید از سوی فیسبوک شناسایی خواهند شد.
زمان ارسال محتوا
هنگامی که محتوایی عالی آماده کردید، با ارسال در زمان مناسب و استفاده از هشتگ مرتبط، مطمئن شوید که بهترین شانس دیده شدن را دارد. پیدا کردن زمان برای ایجاد محتوای قانع کننده از ابتدا و سپس بهینه سازی آن برای دسترسی میتواند مشکل باشد، بهخصوص اگر آنالیز رسانههای اجتماعی تخصص شما نباشد. میتوانید بازاریابان اینستاگرام را در پارس فریلنسر بیابید که با این پلتفرمها و تکنیکهای موفقیت در آن کاملاً آشنا هستند و میدانند چگونه محتوای عالی برای کسبوکار شما ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید: برترین ابزارهای سوشال مدیا برای مشاغل در سال 2022/ بخش دوم |
افزایش ترافیک وب سایت
یکی دیگر از دلایل تبلیغ در اینستاگرام برای کسب و کارها افزایش ترافیک وب سایت است. هدف از ارتقای ترافیک سایت ممکن است به دست آوردن سرنخ (لید) برای افزایش فروش باشد. اگر میخواهید سرنخهای بیشتری داشته باشید، میتوانید از یک صفحه فرود در لینک بیو استفاده و دادههای مشتری را ضبط کنید. هنگام افزایش فروش، میتوانید محصولات خاصی را برچسب گذاری کنید و مشتریان را مستقیماً به صفحۀ پرداخت بفرستید. اگر فروشگاه اینستاگرامی شما به وب سایتتان متصل باشد، آپشن تجزیه و تحلیل اینستاگرام تعداد کلیکهای وب سایت را از استوریها، تبلیغات و پستهای شما نشان خواهد داد.
شما میتوانید ترافیک سایت را به چند روش مختلف هدایت کنید:
- لینک در بیو را به کپشنهای خود اضافه کنید و مخاطبان را به سمت آن لینک هدایت کنید.
- در زمان منتشر کردن یک استوری از برچسب پیوند استفاده کنید.
- یک پیوند قابل کلیک به تبلیغات حمایت شده خود بیفزایید.
- فروشگاه و محصولات خود را در پستها، ویدئوها و استوریها تگ کنید.
نکتۀ تخصصی:
اگر میخواهید تجزیه و تحلیل عمیقتری از دیتاهایتان داشته باشید، میتوانید Meta Pixel را در وب سایت یا Google Analytics خود نصب کنید. این برنامه به شما امکان میدهد ببینید کلیکهای وبسایت شما به فروش یا سرنخ تبدیل میشوند یا نه. همچنین میتوانید مدت زمانی را که کاربران در وبسایت شما سپری میکنند پیگیری کنید.
تبلیغ در اینستاگرام : افزایش فروش کسب و کار
اگر هدف شما افزایش فروش کسب و کارتان از طریق تبلیغ در اینستاگرام است، کوچک خود در اینستاگرام است، میتوانید فروشگاه اینستاگرام خود را راه اندازی کرده و محصولات را در پست ها و استوریها تگ کنید. در صورتی که به تسویه حساب درون برنامهای دسترسی ندارید، مشتریان به وب سایت شما هدایت خواهند شد. اگر خرید درون برنامهای دارید هم میتوانید فروش خود را از طریق برنامۀ اینستاگرام پیگیری کنید.
نکتۀ تخصصی:
دقیقترین راه برای ردیابی تبدیل (فروش واقعی) ازطریق لینکها یا برچسبهای محصول در اینستاگرام، استفاده از تگهای UTM است.
بیشتر بخوانید: برترین ابزارهای سوشال مدیا برای مشاغل در سال 2022/ بخش سوم |
یک مرکز خدمات مشتری اضافه کنید
پس از اتصال Meta Business Manager پاسخگویی به مشتریان در فیسبوک و اینستاگرام آسان است. اینستاگرام میتواند یک پلتفرم خدمات مشتری برای پاسخ به سؤالات باشد. بهجای اینکه ایمیل یا شماره تلفن خود را در وب سایت کسب و کارتان قرار دهید، مشتریان را به صفحۀ اینستاگرام خود هدایت کنید.
در Meta Business Manager میتوانید زمانی که مشتریان با پیامرسان تماس میگیرند، پاسخهای خودکار را تنظیم کرده یا در ساعات غیرکاری پیامهای خودکار را تنظیم کنید. Messenger API برای اینستاگرام به شما امکان میدهد DM های خودکار ایجاد کنید تا از همان ابتدا با یک سرویس چت تایید شده، مکالمه با مشتریان را هدایت کنید. شما همچنین میتوانید موفقیت خدمات مشتری خود را با دیدن تعداد افرادی که پیام مستقیم ارسال میکنند و میانگین زمان پاسخگویی خود، اندازهگیری کنید.
نکتۀ تخصصی برای تبلیغ در اینستاگرام :
بخش پرسش و پاسخ را به هایلایتهای خود اضافه کنید. برای کمک و راهنمایی سریعتر مشتریان، استوریهایی با محتوای سؤالات پرتکرار مشتریان به همراه پاسخ آنها منتشر و آنها را در هایلایت مربوطه ذخیره کنید.
بیشتر بخوانید: 9 تکنیک عالی برای بهبود زمان پاسخگویی در خدمات پشتیبانی مشتریان |
برای تبلیغ در اینستاگرام یک استراتژی محتوا تدوین کنید
هنگامی که پروفایل اینستاگرام خود را بهینه و اهداف را تعیین کردید، نوبت به بخش سرگرمکننده میرسد: توسعۀ یک استراتژی محتوا.
استراتژی محتوا به شما خواهد گفت که چه محتوایی را باید در چه زمان و موقعیتی منتشر کنید تا بهترین بازخورد را داشته باشد. استراتژی بازاریابی محتوای اینستاگرام شما تا حدی با توجه به تصاویر و ویدئوهایی که قبلاً منتشر کردهاید تعیین میشود. اینستاگرام برای انتشار محتوای بصری ساخته شده است، اما کپشنها هم در این میان نقش پررنگی در محتواها دارند.
نکتۀ تخصصی:
میتوانید با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیکی کاربرپسند مانند Canva، از تصاویر قدیمی خود مجدداً و با اعمال تغییراتی مثل با افزودن برچسب، متن و عناصر دیگر استفاده کنید.
نقشهبرداری محتوا
پلتفرمهای مدیریت رسانههای اجتماعی مانند Loomly، Hootsuite و Sprout Social همکاری با تیم و ترسیم محتوای خود را آسان میکنند. میتوانید تقویمهای محتوایی رسانههای اجتماعی خود را ماه به ماه پر کنید، وظایفی را به افراد مختلف محول کنید و قبل از برنامهریزی نیاز به تأیید نهایی داشته باشید. بسیاری از این پلتفرمها محتوای برنامهریزی شده را برای شما ارسال میکنند، بنابراین لازم نیست اینستاگرام را هر روز در زمان خاصی برای ارسال پست باز کنید. محتوای خود را به عنوان یک تقویم مشاهده کنید و تجربه محتوا را تجسم کنید تا ببینید آیا تعادل خوبی بین استوریها و پستهایتان دارید یا نه.
نکتۀ تخصصی برای تبلیغ در اینستاگرام :
اگر سایر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خود را به این ابزارها اضافه کنید، میتوانید از همان گرافیک استفاده کرده و بهسرعت زیرنویس هر پلتفرم را تنظیم کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه همکاری با فریلنسرها موجب ایجاد نیروی فروش قوی خواهد شد؟ |
تمهای محتوا در زمان تبلیغ در اینستاگرام
استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما باید شامل موضوعات محتوایی مختلف باشد. ممکن است در ابتدا بخواهید در پستهای خود بر روی تجارت و محصولات یا خدمات خود تمرکز کنید، اما بهترین کار این است که از ترکیب محتوای سرگرمکننده و الهامبخش با پستهای بازاریابی سنتیتر هم استفاده کنید تا تعامل مخاطبان با شما بیشتر شود.
ایدههای موضوع محتوا
برای تولید محتواهای متنوع در صفحۀ اینستاگرام خود، میتوانید این ایدهها را امتحان کنید:
- میتوانید تجربیات مثبت خرید مشتریان و نظر آنها را به اشتراک بگذارید و فالوئرهایتان را تشویق کنید تا آنها هم تجربیات مثبت خود را با شما به اشتراک بگذارند.
- با ارسال کد تخفیف یا فروش در اینستاگرام، به دنبال کنندگان خود برای حمایت مداوم آنها پاداش دهید.
- پستهای محصولات و خدمات خود را با تصاویر زیبا تبلیغ کنید.
- لحظاتی از پشت صحنۀ کسب و کار و همکارانتان را با مشتریان به اشتراک بگذارید. در این صورت آنها با تمام کار سختی که برای ساخت محصولات شما انجام میشود و افرادی که پشت خدمات شما هستند بیشتر آشنا خواهند شد.
- نقل قولها یا تصاویر الهام بخشی که به کسب و کارتان مرتبط و با سلیقۀ مخاطبانتان سازگار است پست کنید.
- از فالوئرها سؤال بپرسید و از استوریهای تعاملی مانند Quiz یا Poll استفاده کنید.
ادامه دارد…